100 Jaar BLF
In 1952 is de Binckhorstlaan nog een smalle straat. Hier ter hoogte van Auto-Palace en het toenmalige DWL-terrein. (Verzameling Haags Gemeentearchief, Foto DSO)
100 jaar Bedrijvenvereniging Binckhorst Laakhaven Fruitweg – BLF
Op 7 juli is het honderd jaar geleden dat een groep ondernemers uit de Laakhaven in café-restaurant De Kroon aan het Spui de “Vereeniging van industrieelen en handelaren ‘De Laakhaven’” oprichtten, de voorloper van de huidige BLF. Voor een bedrijvenvereniging is dit bijzonder, want weinig andere van dergelijke verenigingen zullen deze ouderdom bereikt hebben of ooit beleven.
De aanleiding voor de oprichting was de trage voortgang van de aansluiting van de Laakhaven, die toen nog deels in ontwikkeling was, op het spoorwegnet. De gemeente kwam haar toezeggingen hierover gedaan aan de bedrijven niet na. In de vergadering bij De Kroon werd een voorlopig bestuur gevormd, die de zaken verder uit zou gaan werken, zoals de statuten opstellen. Onder de bestuursleden bevonden zich bekende namen, zoals Van Heijst, van de radiotorenfabriek, de directeur van brandstoffenhandel v.h. C.L. Lens en C. Aandewiel, die het secretariaat ging voeren en N. Fros van Houthandel v.h. N. Fros, die de voorzittersfunctie ging vervullen. Hij zou deze functie met verve 38 jaar vervullen. Al enkele maanden later gaat de Vereniging in overleg met de Dienst Stadsontwikkeling over de aanleg van het spoorviaduct bij de Vaillantlaan, de Put, en de bereikbaarheid via het spoor van de Laakhaven.
Het werk aan de spoorboog aan het begin van de Binckhorstlaan, 1964. Links één van de gashouders en rechts het PTT-complex, nu Bink36 (Verzameling Haags Gemeentearchief, Foto Stokvis)
Nadat de Laakhaven tot stand was gekomen zag de Vereniging zich voor een nieuwe opgave gesteld met de voortgang van de ontwikkeling in de Binckhorst. Haar werkgebied breidde zich uit en dat kwam ook in de naamgeving tot uiting: “Vereniging van Industriëlen en Handelaren Het Laakhaven- en Binckhorstkwartier”. Waarschijnlijk werden in 1955 de staturen hierop aangepast, gezien een melding in de Staatscourant in mei van dat jaar. In 1956 spande de Vereniging zich in voor het ‘nieuwe’ gebiedsterrein met een oproep aan de gemeente om de Binckhorstlaan te verbeteren en verbreden. In die tijd, we kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, was de laan nog steeds een smalle landweg met een slecht wegdek. Ook pleitte de Vereniging voor een brug over de Trekvliet ter hoogte van de Laakweg. Deze laatste zou er pas in de jaren 80 komen.
De Vereniging richtte zich steeds op haar doel: de bevordering van de belangen van de handel en industrie in het gebied, om zodoende een gunstig ondernemingsklimaat te creëren. Goede onderlinge contacten onderhouden en samenwerking vormden de basis voor de Vereniging en tevens het onderhouden van contacten met de gemeente. Zo sprong de Vereniging in 1964 in de bres voor de ondernemers toen de gemeente bijna van de een op andere dag de Binckhorstlaan afsloot in verband met de aanleg van de spoorboog. Een tweetal decennia later in 1984 verzette de Vereniging zich tegen de instelling van een tippelzone in de Waldorpstraat, die de omliggende bedrijven veel overlast zou bezorgen.
Haagsche Courant 8 juli 1921
Vanaf de jaren 90 strekt het werkgebied van de Vereniging zich ook uit over het industrieterrein rondom de Fruitweg en ontstond ook de huidige naam BLF (Binckhorst Laakhaven Fruitweg). Met de revitalisering van de Laakhaven vanaf eind jaren 80 is het volgen en meedenken bij de herontwikkeling van de drie industrieterreinen misschien wel de hoofdtaak van de BLF geworden. Sinds 2007 richt zij zich vooral op de herontwikkeling van de Binckhorst, een veelomvattende klus.
Koos Havelaar